Sunday, August 7, 2011

Sayyidul Istighfar


this is the best doa of asking forgiveness from Allah swt atau dipanggil Sayyidul Istighfar iaitu penghulu istighfar bagi setiap muslim yang ingin bertaubat nasuha. Bacaanya :
اَللَّهُمَّأَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَاعَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُبِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ،وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَإِلاَّ أَنْتَ

Maksudnya: “Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”

(Barangsiapamembacanya dengan yakin ketika sore hari, lalu ia meninggal dunia padamalam itu, maka ia masuk Surga. Dan demikian juga ketika pagi hari.”HR. Al-Bukhari 7/150)

Amalkan bacaan ini dua kali sehari selepas solat subuh dan selepas solat isya'.Jika sesorang itu meninggal dunia pada siang hari atau malam, maka mereka akan dimasukkan kedalam syurga., InsyaAllah..


No comments: